گفتگو با خبرگزاری «شفقنا» درخصوص صلح و گسترش آن

خبرگزاری شفقنا – علیرضا رجایی در گفت وگو با شفقنا: دین ستیزی در غرب تشدید خواهد شد/حوزه علمیه و هنرمندان پیام هایی فراسرزمینی برای صلح دهند

گفتگو با خبرگزاری «شفقنا» درخصوص صلح و گسترش آن

شفقنا- شیما مفیدی راد: در شرایطی که داعش در ویدیوی جدیدی فرانسه را تهدید به تخریب برج ایفل کرده است، تروریست ها در مالی دست به گروگان گیری و کشتار مردم می زنند، داعش از عروسک های بمب گذاری شده در مسیر زائران عراقی استفاده می کند و در گوشه و کنار جهان شاهد خشونت هایی افسارگسیخته هستیم، گفتن از ایجاد صلحی جهانی شاید چندان ساده به نظر نرسد، اما علیرضا رجایی، مشاور عالی دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه نظر دیگری دارد.

رجایی که مدیرعامل مرکز بین المللی توسعه خواهرشهرهای ایران است و پیش از این در روزهای پرتشنج افغانستان، تجربه های بسیاری کسب کرده است، حوادث تروریستی فرانسه و دیگر اقدامات تروریستی مشابه را برگرفته از جریان دین ستیزی می داند و با تأکید بر لزوم وارد شدن بزرگان دینی و پیام دادن آنها اعم از مراجع و بزرگان سایر ادیان به خبرنگار شفقنا می گوید: در ابتدا باید سفرایی را که در حال حاضر مقیم تهران هستند، دعوت شوند و جلسه ای برگزار کنند. در این جلسات رایزنی کنند که ما با خشونت مخالف هستیم، شما راهکار بدهید که چه باید کرد. نمی خواهد اقدامی فضایی، تخیلی و توهمی انجام دهند، بگویند می خواهیم مساله را حل کنیم.

متن گفت وگوی شفقنا با علیرضا رجایی را بخوانید:

*امروز جامعه فرانسه با پدیده تروریسم درگیر شده است؛ پدیده ای که سال هاست برای اهالی خاورمیانه امری روزانه و به نوعی عادی تلقی می شود. حادثه ساز شدن عملیات های تروریستی در فرانسه و وقایع اخیر پاریس را چگونه ارزیابی می کنید؟

رجایی: شما از جامعه فرانسه صحبت می کنید؛ باید سیاست گذاری دولتمردان را از انتظارات مردم تفکیک کرد. متأسفانه مجموعه­های بیرونی یا مجموعه های مختلف این موارد را با یکدیگر گره می زنند یعنی مردم را با حکومت ها یکی می کنند. در صورتی که توقعات و اهداف مردم با حکومت ها متفاوت است. مشاهده می شود که ترور و کشتار، همیشه و به طور دائم در خاورمیانه رخ می دهد؛ جمهوری اسلامی ایران نیز یکی از مجموعه­هایی است که توسط تروریسم، مورد برخورد قرار گرفته است. انقلاب اسلامی ایران از ابتدا چه به لحاظ تبلیغاتی و چه به لحاظ شخصیتی مورد هدف تروریسم قرار گرفت. زمانی که انقلابی در ایران شکل گرفت و پیام خود را به تمام دنیا و ملت ها داد، ملت ها را جذب کرد. البته بسیاری از دولت ها آن را به رسمیت نشناختند، اما ملت همان کشورهایی که جمهوری اسلامی ایران را به رسمیت نشناختند، آن را همراهی و تشویق کردند. هنوز شروع نکرده بودیم که جنگ ایران و عراق برای ما مهندسی شد. پیش از آن نیز بزرگان ما را ترور کردند. این بذری است که خود آنها کاشتند. منظور، دولت پاریس نیست، اما به طور کل مجموعه ای که به عنوان امپریالیسم یا استعمار شناخته می شود، همیشه بحرانی ایجاد کرده و این آتش را روشن کرده اند. به طور مثال جنگی که آنها در منطقه وارد کردند، دقیقا بین مسلمان با مسلمان است. در ابتدا مسلمان کشی را کردند، در الجزایر همین اتفاق ها رخ داد، در افغانستان به جان هم افتادند؛ آن هم اسلام علیه اسلام.

*این نکته را نیز نباید نادیده گرفت که این پذیرش در خود جامعه مسلمان ها هم وجود داشته است. ممکن است از بیرون، فرد یا جامعه ای را به هر اقدام غیر انسانی و عقلانی تحریک کنند، اما اگر پذیرشی در خود آنها نباشد و فریب نخورند، چنین فجایعی ای رخ نخواهد داد. با این وجود نظر شما چیست؟

رجایی: وقتی انقلاب تازه ای در این سیستم شکل می گیرد، به طور قطع تجربیات اداره انقلاب را ندارد. بعضی انقلاب ها نیز اصلا شتاب زا بوده است زیرا نرسیده بوده و آمده انقلاب شده است؛ بی تجربگی بوده و وارد کارزار دیگری شده است. برای آن بحران ایجاد کرده اند و به پر و پایش پیچیده اند. رییس دولت ها و رییس جمهورهایی مثل آمریکا و سایر کشورهایی که به هر حال با ایران مشکل داشتند، به طور رسمی با رویکرد مظلوم کشی و ضعیف کشی وارد شدند. اگر بخواهیم این مسأله را بطور ویژه در مورد ایران مطرح کنیم، در ایران شروع و کمک به تقویت انقلاب افغانستان کردیم. اصلا برای این امر مصوبه داریم که دفاع از مردم و حراست از حقوق مردم جزو احکام اصلی قانون اساسی ماست. مشاهده شد تسلیحاتی که در اختیار عراق گذاشته شد، توسط چه کسی بود. به طور مشخص شوروی سابق، این امکانات را  در اختیار آنها گذاشت. شوروی سابق بود که موشک­های دوربرد را به آنها داد اینها سلسله­وار روی کار آمدند؛ غرب هم جدا وارد شد و در مجموع دیده می شود که همه با هم تشکل و جریانی برای هدف حمله قرار دادن مردم ایران ایجاد کردند. این آتش روشن شد و بعد از آن ناگهان تعرض عراق به کویت به صورت سلسله­وار مشاهده می شود. در هر جایی در مجموعه منطقه خاورمیانه مشکلی وجود داشت؛ در افغانستان، کویت، ایران، عدن، الجزایر، فلسطین و … این آتش را روشن کردند تا شعله­ور شد. امروز شکل جنگ و ترور و مشکلات ایجاد شده در این مجموعه تغییر کرده است. مشاهده کنید که مهندسی داعش چگونه است. در مهندسی داعش همه مسلمان هستند. دیده می شود که افرادی لاییک که اعتقاد به هیچ اصولی ندارند، روند اسلام علیه اسلام  را مدیریت می­کنند. تمام جامعه جهانی را برای یک کارناوال و کمپین اسلام ستیزی مدیریت کردند، در صورتی که اسلام این گونه نبود. اسلام نه تنها به دنبال ترور نیست، بلکه همه این مباحث را در اعتقادات و اصولی خود حرام می داند. اسلام، کشتار را حرام و گناه کبیره می داند. این مهندسی انجام شد و چه بسا در بحث های اخیر فرانسه نیز جریانات ضداسلامی باشند که این وقایع تروریستی را شکل می دهند و حتما ضداسلامی است؛ داعش یک جریان کاملا افراطی و ضداسلامی است که به نام اسلام و به عنوان یک جریان زیرساخت مذهبی دینی آمد و مطرح کرد که مصدر اسلام، این خشونت است. در صورتی که با نگاهی به زمان ظهور اسلام مشاهده می شودکه به لحاظ رفتاری چه تغییراتی در جامعه ایجاد کرد و برای چه بود؟ اسلام به طور دقیق برای مقابله با خشونت و ترور بود. در زمان و جامعه ای اسلام ظهور کرد که دختران را زنده به گور می کردند، به کودکان آسیب می زدند و برده داری می کردند. ظهور اسلام برای مقابله و مدیریت این خشونت ها بود. در مجموعه فعلی نیز تلاش کردند ظاهر اسلام را به گونه ای دیگر جلوه بدهند و دقیقا مذهب را علیه مذهب و دین را علیه دین قرار دادند. در واکاوی بحث ترور مشاهده می شود که تمام آن زاییده و کاشته تفکر حاکمان زیاده طلب و ضد دین است. ضد اسلام هم نه، این جریان، ضد دین هستند، لاییک اند و هیچ دینی ندارند.

*شما دست های پشت پرده اتفاقات فرانسه را در جهت و با هدف تقویت و گسترش اسلام ستیزی در جهان می دانید. پس از این وقایع مشاهده شد که آقای ترامپ اظهار کرد که وقت بستن درهای مساجد است و چند آتش سوزی در مساجد دیده شد که می تواند آغاز آتش سوزی های سریالی مساجد باشد. با توجه به نظر شما در مورد ریشه های مهندسی شده این اتفاقات و پیامدهایی که در حال مشاهده آن هستیم، وضعیت برای مسلمانان مهاجر در اروپا چگونه خواهد شد؟

رجایی: در چنین برخوردهای تقابلی و اینکه به طور مثال گفته شود درب مساجد را ببندید، دقیقا معلوم است جریانی وجود دارد که می خواهد اسلام را برای تقابل با مجموعه­های سایر ادیان تحریک کند.  در صورتی که اصلا هدف­گیری این نیست؛ نه تنها مسجد هر جایی که بخواهید با آن برخورد کنید، به طور قطع بازتاب و بازخوردی دارد. مدیریتی که آنها در حال مهندسی آن هستند، به طور دقیق این است که «دین را رها کنید! نه تنها اسلام بلکه مسیحیت و یهودیت را هم رها کنید». تمام این جریانات به این دلیل است که خود موضوع دین، محوری برای بایدها و نبایدها، ممنوعیت ها و راهگشایی هاست. زمانی که دین به لحاظ اشتراکی، واکاوی می شود، مشاهده می شود که توحید، نبوت و معاد در همه ادیان ابراهیمی وجود دارد و همه این ادیان، حول این اصول نگاه می کنند. مراجع، پاپ، اسقف و همه آنها به آرامش و رفاه اجتماعی دعوت می کنند و هیچ کدام به دنبال تقابل نیستند. در مجموعه اتفاقی که در منا رخ داد، در ابتدا واتیکان موضع گرفت و برخورد کرد؛ در صورتی که خود جامعه اسلامی نسبت به آن موضع مناسبی نگرفتند و وارد نشدند. موضوع فرانسه جریانی دقیقا ضددین است و به اعتقاد من جریانی است که می خواهد اسلام را با سایر ادیان درگیر کند و هر کدام از آنها در جهت تضعیف همدیگر حرکت کنند. آنچه به طور مشخص مشاهده می شود، همین است.

*با این تعبیر پس اینکه داعش مسوولیت این اقدام را پذیرفت و اعلام کرد در پاسخ به نقشی است که فرانسه امروز در سوریه ایفا می کند را رد می کنید؟

رجایی: اصلا این حرف ها نیست. این مسایل، دین ستیزی است که خود آنها مهندسی می کنند. وقتی در یازده سپتامبر، برج های دوقلو دچار آن اتفاق شد، وقتی انسان هایی را دیدم در حال پریدن به پایین از برج هستند، خود من هم گریه کردم. هیچ کس طالب این نیست و از مرگ یا کشته شدن انسانی دیگر ذوق نمی کند. اصلا جنس بشریت اینگونه نیست که بخواهد برخورد کند. از قبل که این توحش را مشاهده کنید، مشخص است که زاییده اقدامی بی دینی و دقیقا کاری ضد دین است. من نمی گویم اسلام ستیزی بلکه تأکید می کنم که این، دین ستیزی است.

*این جریان دین ستیزی که به اعتقاد شما همه فجایع تروریستی دنیای امروز را رقم زده است، از کجا هدایت می شود؟

رجایی: از طرف همان جریاناتی که می خواهند از این آب آلوده استفاده کنند. مجموعه های اسراییلی ها را می توان نام برد زیرا به هر حال اسراییلی ها دقیقا بذر نفاق، درگیری و تشنج را در کشورهای عربی کاشتند و مدیریت کردند. همان هایی که اسراییل را حمایت می کنند، دقیقا همان هایی هستند که موضوع فرانسه را هم مدیریت می کنند. داعش، طالبان، القاعده و همه آنها زاییده تفکر اسراییلی است که می خواهند با تأثیرگذاری های خود، اسلام را هدف حمله قرار دهند. وگرنه ما با یهودیت نه تنها مشکل نداریم بلکه اصرار بر تعامل و تبادل داریم. با این نگاه دقیقا مشخص می شود که هدف آنها دین ستیزی است و می خواهند بگویند دین را رها کنید.

*به نظر شما داعش نیز به دلیل همین رویکرد دین ستیزی دست به این اقدام زده است یا تنها به خاطر قدرت نمایی این مسوولیت را پذیرفته است و این قدرت را ندارد؟

رجایی: داعش مأموریت دارد که دین را لجن مال کند چرا که از سایر ادیان نیز در آن مشاهده می شود. اینکه داعش در شعارهای خود برای اقدامات غیر انسانی اش، لااله­الا­الله و محمد رسول الله را پررنگ می کند، نشان از همین است. هر که می خواهد پدیده ای را تضعیف و خرد کند، از آن بد تبلیغ می کند. قتل عام می کند، سر می برد و از فضاهای رسانه ای و سایبری برای اسلام ستیزی استفاده می کند. این سوال را جواب دهید که اینترنت در اختیار چه کسی است؟ فیتلر در اختیار چه کسی است؟ گوگل و رسانه را چه کسی در دست دارد؟ شبکه های رفتاری آنها به طور دقیق از اینجا مدیریت و افراد گزینش می شوند. یعنی اگر بخواهند آنها را ردیابی و شناسایی کنند، نمی توانند؟ وقتی کسی خود در این ظرف حضور دارد و اجازه می دهد همه از این ظرف استفاده کنند پس خود نیز شریک جرم است. چرا که به شکلی منفی از آن استفاده کرده اند. آنها از طریق همین شبکه های مجازی، مسایل را مهندسی می کنند، وگرنه افراد آنها چطور می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. نفت هنوز در آن مجموعه به فروش می رود؛ مگر نمی گویند روزی ۵۰۰ کامیون مبادله می شود و بعد به گردن داعش می اندازند. داعش، طالب و القاعده یک لولو هستند. بعد از دو سال می گویند ملامحمدعمر مرده است؛ دیده می شود که دوباره فرد دیگری می آید و جریانی ایجاد می شود. می گویند طالبان شاخه ای شده است، یکی به این طرف و دیگری به آن سوی رفته است. همه اینها مهندسی است. در نهایت می خواستند این آتش را در کشورهای اسلامی بیندازند و همه این اقدامات برای زدن و هدف قرار دادن دین است.

*این شکلی از توهم توطئه نیست که همه فجایع جاری را ریشه گرفته از نظریه مد نظر شما و جریان دین ستیزی در دنیا بدانیم؟

رجایی: من هم در پاکستان و هم در افغانستان بوده ام. توهم متفاوت است با اینکه اصل موضوع گفته شود. من از نزدیک آنها را دیده ام. خود طالب می آمد با ما تماس می گرفت. با آنها صحبت می کردیم، می گفت ما با جمهوری اسلامی هیچ مشکلی نداریم، می خواهیم با ایران کار کنیم، ایران را دوست داریم و ایران یک کشور اسلامی است. بعد دیده شد که ناگهان در مزار شریف، فرزندان ایران را کشتند. به ما قول داده بودند که اگر هم اتفاقی بیفتد، چنین ماجرایی پیش نیاید، اما مسوولان ایرانی را کشتند. بر این اساس مشخص می شود که آنها اختیاری ندارند. توهم زمانی است که کسی خواب نما شود و حرفی بزند، اما این نظریات بر مبنای تحقیق و براساس برداشتی است که در مجموعه وجود دارد. در سابقه آنها بارها مشاهده می شود که قولی که داده بودند را عمل نکردند. به تازگی هزاره های افغان را سر بریدند. اصلا این قواعد در اهل تسنن و در هیچ قاموسی نیست که آمدند و این شیعیان را سر بریدند، افرادی بی دفاع با دستانی خالی. به طور مثال یکی از اقدامات داعش این بود که ایزدی ها را مورد تهاجم قرار داد، این توهم است؟ این تحقیق است. مگر خود آنها عنوان نمی کنند که ایزدی ها را کشتند؟ در اینجا دقیقا جرقه ای زده می شود برای اینکه مسلمان ها با ایزدی ها بد هستند.

*با این تحلیل، فکر می کنید دین ستیزی در دنیا و غرب بسیار تشدید خواهد شد؟

رجایی: حتما همینطور است.

* یعنی شرایط برای مسلمانان مهاجر خیلی سخت می شود؟

رجایی: نه فقط برای مسلمانان بلکه برای همه سخت خواهد شد. هیچ کس امنیت ندارد و وقتی تنش ایجاد می شود، دیگر نمی توان پدیده ای به نام امنیت انسانی را در نظر گرفت. چرا که وقتی کسی مورد ظلم قرار بگیرد، ظلم ستیزی می کند و اجازه نمی دهد به وی ظلم بشود. در نتیجه این موضوع برای همه و نه تنها مسلمانان مشکل ساز می شود. خود این مسأله تراژدی بسیار بدی ایجاد می کند و چشم­انداز، چشم انداز بسیار فاجعه باری است که نمی دانم چگونه باید از آن جلوگیری کرد. باید دعا کرد؟ مهندسی کرد؟ تمام بزرگان ادیان باید بیایند و کاری انجام دهند؟ یکی از پیشنهادهای ما در این باره این است که با توجه به اینکه ما ۱۴۰ تا خواهرشهر در این مجموعه داریم، سفیرهای شهری منصوب کنیم و این فضا را دوباره به کار گیریم. پس از آن این ایده داده شد که شهرهای زیارتی و اسلامی مان را کنسرسیوم کنیم. در این مهندسی مطرح شد که با تمام شهرهای مشهد، قم، شیراز، سامرا، کربلا، نجف، دمشق، مزار شریف، مدینه، مکه یک کنسرسیوم تشکیل دهیم و در این کنسرسیوم، در نهایت یک شورای عالی داشته باشیم. این شورای عالی تمام سایر ادیان را مدیریت کند. با توجه به اینکه دین برای ظلم ستیزی آمده است، امروز هم برای خاموش کردن این آتش باید جلو بیاید. تمام این تمدن ها بر اساس آموزه دینی شکل گرفته است. بنابراین امروز که وضعیت به این شکل است تمدن ها باید از این امکان استفاده کنند. نمی توان انسان ها را با زور تغییر داد بلکه باید از مهندسی قدرت نرم استفاده کرد که شامل کار فرهنگی، فیلم، سینما، شعر و امثال آن می شود. باید از همه این امکانات استفاده کرد و به آنچه رسید که سزاوار بشریت است.

*به اعتقاد شما این ظرفیت و اراده وجود دارد که نهادهای بین المللی بخواهند با دین در برابر این افراط گرایی ها بایستند و با رفتارهای زمان پریش افراط گرایانی مانند داعش برخورد کنند؟ آیا در برابر  این خشونت هاحرفی برای گفتن دارند؟

رجایی: بله! حتما شک نکنید. ما چهره های کاریزمای بسیاری در دین داریم و هنرمندان و ورزشکاران بسیاری داریم که به دنبال برقراری صلح هستند. باید این امکانات را بالفعل کرد. من اصلا ندیدم بحث دعوت به صلح را با صدای بلند و به طور جدی مطرح کنند.

* چرا این اتفاق نمی افتد؟

رجایی: برای اینکه باید کسی این حرکت را آغاز کند. این کلید را شما بزنید که به مرجعیت وابسته هستید. مراجع، علمای نجف، مقام معظم رهبری و سایر ایشان شروع به پیام دادن کنند. ما کوچکتر از آن هستیم که بخواهیم تعیین تکلیف کنیم، اما فکر می کنم برای نتیجه گرفتن از این بحث باید خود مراجع وارد شوند. به طور مثال مقام معظم رهبری در نامه ای به جوانان آمریکا پیام دادند. امروز هم شروع کنند پیام دهند.

*برای پرداختن جزیی تر به راهکارهای صلحی که از آن سخن می گویید، بفرمایید در ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی و سیاسی برای رسیدن به نتیجه مورد نظر صحبت های شما و خارج کردن موضوع صلح جهانی از حالتی آرمان گرایانه باید چه روش هایی را به کار گرفت؟

رجایی: آرمانی نیست. به طور مثال ایران بیاید برای رسیدن به راهکاری برای حل و فصل این بحران ها میزبان شود. کار سختی نیست. واتیکان و هر که می تواند ایفای نقش کند وارد موضوع شود.  این عملی است. این مسأله مهندسی و سازه دارند و در سازه های مختلف، امکاناتی دارند که می توانند ایفای نقش کنند. حداقل بیایند و خود را مبرا کنند. بگویند ما دنبال جنگ نیستیم و اصلا این تقابل را قبول نداریم.

*که این خشونت ها برگرفته از اسلام نیست…

رجایی: نه تنها اسلام؛ دور از دین است. می توان از این امکانات، بسیار خوب استفاده کرد. به طور مثال در گذشته با وارد شدن یک ریش سفید و یک پهلوان مشکل حل می شد. می توان این امکانات را به عنوان آب روی آتش و ایجاد یک شبکه مروتی به کار گرفت و از آنها برای یک وحدت رویه برای نقض خشونت استفاده کرد. ایران در سازمان ملل هم بحث جهان عاری از خشونت را مطرح کرد که در سازمان ملل نیز تصویب شد. همین موضوع را مراجع و بزرگان دیگر ادیان می توانند در دستور کار قرار دهند. ساده تر از آن می توان از همین تهران شروع کرد. در تهران با مجموعه کلیساها و دیگر پایگاه های دینی رایزنی کنیم و راهکار بدهیم. این بسیار ساده است. باید یک جریان معنوی و یک کمپین کاملا بین المللی و بین بشری راه انداخت. چرا که اگر این قصه داعش هم تمام شود، موضوع ایجاد تشنج، پدیده ای مهندسی شده است و به طور دائم با شکل های مختلف تولید می شود. روزی به نام داعش، انفجار ساختمان و هواپیما، روزی به نام ویروس، روزی دیگر بیوتروریسم و هر روز به شکلی وارد می شود. بعضی از کشورها چون خود هیچ چیز ندارند، بعضی از سرمایه های خود را از این بخش تأمین می کنند و مردم مظلوم و پی پناه هستند که باید هزینه آن را بپردازند.

* شما از ساختن یک صلح اجتماعی بزرگ حرف می زنید، اما پیش از ایجاد این ساختار باید یک صلح اولیه شکل بگیرد. گام اول حل تنش ها و مسایلی است که بر فرض میان دولت ها وجود دارد. به طو رمثال کاری که ایران می توان پیش از شکل دادن کنسرسیوم مد نظر شما در خاورمیانه و توسعه آن در سطح بین الملل انجام دهد، این است که مناسبات خود با کشورهای عربی را براساس کاهش تنش ها و اختلافات تنظیم کند. ایران برای این پیشگام بودن چه راهکار جدی برای کاهش این اختلافات و ایجاد فضای همکاری در سطح کشورهای خاورمیانه دارد؟

رجایی: در ابتدا باید سفرایی را که در حال حاضر مقیم تهران هستند، دعوت شوند و جلسه ای برگزار کنند. در این جلسات رایزنی کنند که ما با خشونت مخالف هستیم، شما راهکار بدهید که چه باید کرد.

*برخی معتقدند تا زمانی که با ریشه اصلی تروریسم در خاورمیانه برخورد نشود، امنیت منطقه و جهان همچنان تهدید خواهدشد. با توجه به نقش پررنگ ایران و عربستان در منطقه، این دو چگونه می توانند با حل مسایل میان خود، بر برخورد با ریشه های تروریسم در خاورمیانه سرعت بخشند؟ این توان دیپلماتیک و مانور بر منافع مشترک در این دو قدرت منطقه ای وجود دارد که بتوانند از مسایل جاری عبور کنند و راهی برای همکاری های منطقه ای بیایند؟

رجایی: همه چیز امکان پذیر است.

*چطور و با چه روشی؟

رجایی: مذاکره. هیات هایی بروند و بیایند و در این مورد گفت وگو کنند. همانطور که پیش از این گفتم سفرایی که در ایران هستند را دعوت کنند و راهکار بخواهند که چگونه مشکل مان را با عربستان حل کنیم. سفیر آمده است که مشکل را حل کند. یک سفیر باید تکلیفش را با خود مشخص کند که برای چه به کشوری دیگر آمده است. سفیر از فرانسه، آلمان و سایر کشورها آمده است که تشریک مساعی کند و یک راهکار بدهد. کار پیچیده ای نیست و هر کس می خواهد کاری انجام دهد و مشکلی را حل کند باید از امکانات موجود خود استفاده کند. نمی خواهد اقدامی فضایی، تخیلی و توهمی انجام دهند، بگویند می خواهیم مساله را حل کنیم.

*در راستای هدف صلح و حل مساله ای که پایه صحبت های شما را تشکیل می دهد، در دنیای ارتباطات و سرعت امروز، رسانه های رسمی و همینطور شبکه های اجتماعی جهانی چه نقشی می توانند ایفا کنند و بطور ویژه شبکه های اجتماعی که می توان گفت قدرت انتقال اطلاعات بیشتری نیز از رسانه های رسمی یافته اند، چگونه می توانند قدرت خود را برای تأثیرگذاری مثبت در این جهت به کار گیرند؟

رجایی: رسانه های اجتماعی، همین مردم هستند. در جایی که نمی توانند رسانه اجتماعی را مدیریت کنند، می خواهند آن را نفی کنند. رسانه های اجتماعی بزرگترین ظرفیت جمهوری اسلامی است که متأسفانه از آن استفاده نمی کند. از ۷۲ میلیون انسانی که در ایران هستند، بپرسید مخالف هستند یا موافق. باید برای این شبکه ها محتواسازی کرد و با رویکرد نفی با آنها برخورد نکرد. ظرفیت و امکانی ایجاد شده است که می تواند بسیار کمک کننده باشد. شبکه های اجتماعی باید تولید محتوا با زبان های مختلف را آغاز کند، بسترسازی شود و شروع کنند پیام هایی فراسرزمینی دهند. حوزه علمیه، هنرمندان، ورزشکاران و نویسنده ها همگی می توانند این کار را انجام دهند. خود این موضوع، بارش آرامشی در جوامع ایجاد می کند. امروز دوره اینکه فلان فرد، سفیر ما در آن کشور است، منسوخ شده است و هر فردی می تواند از زبان خود بگوید و پیام خود را ارائه دهد. شما یک ایدئولوژی داری، بر مبنای آن شروع به پیام دادن کن. یک عکس از کودک پناهجوی سوری، دنیا را تکان داد و بخشی از مشکل را حل کرد. پس شدنی است، امروز می توان زبان نرم تصویر و نقاشی و نوشته را به خوبی به کار گرفت. اگر نگاه ما اثباتی باشد، با هر منظر و هر امکانی می توانیم آب روی آتش باشیم و خوب کار کنیم. چرا استفاده نکنیم؟ بزرگترین قدرتی که وجود دارد، شما هستید. شما در این مجموعه با چند سفارتخانه و چند رسانه صحبت کرده اید؟ شروع کنید. اصلا رسانه ها باید پیام دهند و خط بدهند.  وقتی اسلام مورد تهاجم قرار گرفته است، شمای رسانه برای مبرا شدن سازمان­تان، سازمان مرجعیت، سازمان اسلام و به طور کلی سازمان دین شروع کنید جریان سازی کنید. از این منظر شروع کنید و تک تک با سفرا صحبت کنید. اگر هدفدار باشید و نقشه و راه داشته باشید، به جایی می­رسید که اصلا تصور نمی کنید. تشكيل گروه ضداسلامي داعش از افراد فريب خرده و معاندين است و صهيونيسم از صفر تا صد اين بحران را مديريت مي نمايد.

مشاهده خبر در خبرگزاری شفقنا

پست های مرتبط

اولین دیدگاه را بنویسید